Wszystko o AdWords
Oficjalny polski blog o AdWords
Reklamy na komórki i Narzędzie propozycji słów kluczowych
czwartek, 27 stycznia 2011
Popularność wyszukiwania za pomocą telefonów komórkowych rośnie bardzo szybko. Na pewno Wam również zdarzyło się np. podczas podróży poszukiwać lokalizacji hoteli, lokalnych restuaracji etc. W ciągu ostatnich dwóch lat częstotliwość wyszukiwania w Google z wykorzystaniem komórek wrosła ponad 5 razy. Ponadto tylko w pierwszej połowie 2010 r. ruch związany z wyszukiwaniem za pomocą telefonów komórkowych wzrósł o ponad 50%.
W obliczu tak dużego wzrostu popularności wyszukiwarek dla komórek nie dziwi fakt, że coraz większa liczba reklamodawców liczy na korzyści z umieszczania swoich reklam w komórkach. Jeśli Wasze reklamy pojawiają się już na telefonach komórkowych lub jeśli dopiero chcecie rozpocząć umieszczanie tam reklam, właśnie umożliwiliśmy Wam łatwiejsze przygotowywanie listy słów kluczowych.
Statystyki dotyczące telefonów komorkowych w Narzędziu propozycji słów kluczowych
Narzędzie propozycji słów kluczowych
można teraz wykorzywstać do stworzenia ulepszonej listy słów kluczowych pod kątem wyszukiwania za pomocą komórek. W „Opcjach zaawansowanych” możecie wyszukiwać słowa kluczowe dla urządzeń przenośnych wyposażonych w przeglądarki WAP, przeglądarki internetowe z
pełną funkcjonalnością
(takich jak telefony iPhone i Android) lub wszystkich urządzeń przenośnych (dowolnych urządzeń wyposażonych w przeglądarki WAP lub przeglądarki intenretowe). Znajdziecie tutaj statystyki wyszukiwania konkurencji, miesięcznej liczby wyszukiwań lokalnych i globalnych oraz lokalnych trendów wyszukiwania dla wybranych przez Was urządzeń.
Bardzo cenimy sobie Wasze opinie. Możecie do nas przesłać uwagi na temat wprowadzonych nowych funkcji za pomocą linku „Wyślij opinię” w Narzędziu propozycji słów kluczowych lub bezpośrednio z
formularza opinii
(tylko w wersji agnielskiej).
Napisane przez Kama Jaskólska, AdWords Account Associate
Bezpłatne szkolenie internetowe "Optymalizacja kont AdWords"
środa, 26 stycznia 2011
Jako agencja prowadzicie konta AdWords wielu klientów i zastanawiacie się jak podnieść ich skuteczność? Macie własną firmę i chcielibyście zoptymalizować konto AdWords? A może dopiero myślicie o reklamie w internecie? Jak stworzyć pierwszą kampanię online?
Dzięki bezpłatnemu szkoleniu internetowemu "
Optymalizacja kont AdWords
" dowiecie się m.in. jak:
- stworzyć optymalną strukturę konta,
- wybrać odpowiednie ustawienia kampanii,
- najlepiej dobrać słowa kluczowe,
- stworzyć skuteczny tekst reklamy.
Seminarium odbędzie się
27 stycznia (czwartek) o godz. 11.30
i będzie prowadzone przez specjalistów z polskiego Zespołu AdWords.
Aby dokonać rejestracji, kliknijcie
tutaj
Do usłyszenia!
Napisane przez Katarzyna Pokryszka, AdWords Account Associate
Więcej niż Centrum raportów: Skuteczność reklam
wtorek, 25 stycznia 2011
Ze względu na to, że Centrum raportów w obecnej formie wkrótce zostanie wycofane, w niniejszej serii postów omówimy dostępne raporty i sposoby poszukiwania informacji na karcie Kampanie. Najpierw przyjrzeliśmy się
funkcji filtrowania
, a następnie przedstawiliśmy dokładny
opis raportów wyszukiwań
.
W tej części skupimy się na reklamach i ocenie skuteczności tekstu reklamy. Omówimy także ważne ustawienia, które mogą mieć istotny wpływ na wyniki.
Testowanie, testowanie, testowanie...
Nawet najbardziej dopracowane listy słów kluczowych nie pomogą, jeżeli reklamodawca nie potrafi odpowiednio zaprezentować swojej oferty użytkownikom. 25 znaków nagłówka i dwa wiersze po 35 znaków tekstu reklamy nie zostawiają wiele miejsca na prezentację szczegółowych zalet oferowanych produktów i usług.
Te ograniczenia powinny zachęcić reklamodawców do podkreślenia jednej lub dwóch najważniejszych cech wyróżniających ich produkt na tle oferty konkurencji.
Początkujący reklamodawcy często nie korzystają z możliwości
dodania większej liczby tekstów reklamy do grupy reklam
, tj. do listy słów kluczowych. Jakie wynikają z tego korzyści? Po pierwsze, użytkownik, który wyszukuje to samo wyrażenie kilka razy i po raz kolejny widzi ten sam tekst reklamy, może go całkowicie zignorować. Po drugie, jednych użytkowników bardziej przyciąga obietnica bezpłatnej dostawy, a inni wolą kliknąć tekst lub obraz oferujący 10 lub 20% zniżki na zamawiane produkty.
Podczas analizy zapytań staraliśmy się określić różne wzorce zachowań użytkowników podczas wyszukiwania (hasła, których szukają). W podobny sposób,
wykorzystując różne teksty reklam, możemy znaleźć odmiany tekstu oraz inspirujące słowa kluczowe, które najskuteczniej przyciągają uwagę użytkowników
.
Tworząc grupę reklam, warto utworzyć dwie lub trzy odmiany tej samej reklamy i po testowym okresie 2-3 tygodni lub nawet miesiąca, przeanalizować skuteczność każdej z nich. Następnie możemy wyłączyć teksty o najniższej skuteczności i zastąpić je nowymi tekstami, które w kolejnej fazie testów będą konkurować z wcześniej sprawdzonymi odmianami.
Analiza skuteczności
Wcześniej, w celu sprawdzenia danych dotyczących reklam, przechodziliśmy do Raportu skuteczności reklamy. We wprowadzonym w zeszłym roku interfejsie AdWords mogliśmy sprawdzać istotne dane bez potrzeby przechodzenia do Centrum raportów.
Kliknijcie kampanię lub grupę reklam w lewym panelu nawigacyjnym, a następnie wybierzcie kartę Reklamy ze statystykami za dany okres.
W przeszłości w Centrum raportów można było ująć w raporcie reklamy z wynikami, na których nam zależało: tekstowe, graficzne lub na telefon komórkowy.
Ten rodzaj filtrowania jest dostępny również w nowym interfejsie po kliknięciu przycisku Filtr:
Na co należy zwrócić szczególną uwagę?
Podczas analizy należy zawsze sprawdzać kolumnę o nazwie % wyświetleń. Pokazuje ona procent wyświetleń w czasie, gdy dana reklama była wyświetlana w tej grupie reklam.
Na wyświetlenie reklam podczas wyszukiwania ma wpływ wiele czynników. Po pierwsze, system analizuje powiązania między słowami kluczowymi, tekstem reklamy i stroną docelową (stroną, którą widzi użytkownik po kliknięciu reklamy). Wersje reklamy, w których nie są wykorzystane słowa z listy słów kluczowych, są prawdopodobnie rzadziej wyświetlane ze względu na ich niższą jakość.
Innym istotnym czynnikiem jest aktualne ustawienie tak zwanej Rotacji reklam. Jest to ustawienie na poziomie kampanii określające, że z grupy reklam ma być wyświetlona ta wersja reklamy, która ma najwyższy współczynnik klikalności lub Wynik Jakości (opcja
Optymalizuj
) lub że wszystkie odmiany powinny być wyświetlane mniej więcej taką samą ilość razy (opcja
Rotuj
). Kliknijcie kampanię w panelu nawigacyjnym i wybierzcie kartę Ustawienia. Opcję rotacji reklam można ustawić tutaj, w sekcji Ustawienia zaawansowane.
Warto pamiętać, że wybranie opcji rotacji nie oznacza, że wszystkie reklamy w danej grupie reklam będą wyświetlane tę samą ilość razy w danym okresie. Oznacza to, że każda reklama ma takie same szanse podczas aukcji i że system nie faworyzuje reklam, które wcześniej osiągnęły wyższe współczynniki klikalności.
Po wybraniu opcji rotowania wersja reklamy z gorszym tekstem i niższą skutecznością może osiągnąć słabsze wyniki.
Istnieją różne opinie na temat tego, których ustawień warto używać. Moim zdaniem na początku warto wypróbować opcję rotowania, ponieważ z mojego doświadczenia wynika, że reklamy są wtedy wyświetlane podobną liczbę razy, a prawdopodobieństwo osiągnięcia dobrych wyników w przypadku wszystkich reklam jest podobne, dzięki czemu otrzymane wyniki są porównywalne.
Warto również analizować te dane, które odpowiadają naszym celom, w celu określenia, które wersje reklamy powinny być nadal wyświetlane, a które należy wyłączyć. Często się zdarza, że reklama o wysokim współczynniku klikalności generuje mniej konwersji:
W ramach pracy domowej zajrzyjcie do funkcji filtrowania omówionej w
pierwszej części
tej serii i utwórzcie zapisany filtr pokazujący tylko reklamy, które zostały odrzucone.
Napisane przez Gabor Petlyanszki, Zespół Google AdWords
Nowe funkcje dla kont Programu certyfikacji Google AdWords
poniedziałek, 24 stycznia 2011
W 2010 roku
rozpoczęliśmy
nowy Program certyfikacji Google AdWords. Ma on pomóc reklamodawcom zarządzać kontami AdWords dzięki wszechstronnym szkoleniom oraz egzaminom sprawdzającym wiedzę o najnowszych narzędziach i sprawdzonych strategiach prowadzenia kampanii. Razem z uaktualnionym programem certyfikacyjnym wprowadziliśmy także
Wyszukiwarkę partnerów Google
, internetowy katalog umożliwiający reklamodawcom znalezienie i wybranie Certyfikowanych partnerów, którzy pomogą im zarządzać kontem AdWords.
Przez kilka ostatnich miesięcy otrzymywaliśmy od Was informacje o tym, że potrzebna jest funkcja ułatwiająca połączenie indywidualnych certyfikacji z firmą oraz sprawiająca, że dodawanie użytkowników do profilu firmy stanie się bardziej intuicyjne. Z przyjemnością ogłoszamy, że wprowadziliśmy już takie funkcje.
Prośba o połączenie kwalifikacji indywidualnych z firmą
Do tej pory, aby dołączyć do firmy w Programie certyfikacji Google, niezbędne było zaproszenie od administratora przesłane na konto firmowe. Sprawiało to trudności, jeśli dana osoba nie znała administratora. Aby to zmienić, dodaliśmy funkcję umożliwiającą własnoręczne wyszukanie firmy i wysłanie prośby o przyłączenie. Teraz, aby dołączyć
kwalifikację indywidualną
do konta firmowego, wystarczy kliknąć link „Moja firma” i wyszukać firmę, do której ma ona być dołączona. Należy wpisać przynajmniej jedno całe słowo, które znajduje się w nazwie firmy.
Firmy – łatwe zarządzanie specjalistami i administratorami
Dzięki aktualizacji strony "Dostęp do konta" zarządzanie specjalistami i administratorami z konta firmowego oraz przeglądanie próśb o przyłączenie do firmy stało się bardziej intuicyjne.
Na karcie „Użytkownicy” administrator konta może zmienić stan użytkownika na administratora lub specjalistę, a także odebrać dostęp:
Karta „Przesłane prośby” umożliwia administratorom konta wgląd we wszystkie prośby o przyłączenie do firmy od indywidualnych specjalistów i ich zaakceptowanie lub odrzucenie. Natomiast karta „Wysłane zaproszenia” umożliwia bezpośrednie wysyłanie zaproszeń do kwalifikowanych specjalistów.
Dodaj lub zaktualizuj konta Google połączone z profilem
Zdajemy sobie sprawę, że kwalifikowani specjaliści mogą zmieniać firmę lub posługiwać się kilkoma adresami e-mail w ciągu dnia. Dlatego umożliwiliśmy
dodawanie wielu kont
Google do swojego konta, a także zmianę głównego adresu e-mail, na który są przesyłane wiadomości dotyczące Programu certyfikacji Google.
Więcej informacji dotyczących zmian funkcji nowego Programu certyfikacji Google można znaleźć w
Centrum pomocy
.
Napisane przez Agnieszka Kiona, AdWords Account Strategist
Nagranie szkolenia "Zdobywanie klientów z programem Google AdWords"
piątek, 21 stycznia 2011
W związku z problemami technicznymi, część z Was nie mogła uczestniczyć w naszym szkoleniu internetowym "Zdobywanie klientów z programem Google AdWords". Przepraszamy Was za wszelkie niedogodności i dziękujemy za komentarze w tej sprawie.
Przygotowaliśmy dla Was
nagranie prezentacji
, tak byście mogli zapoznać się z jej treścią w dogodnym czasie.
Zapraszamy Was do wzięcia udziału w kolejnych szkoleniach, o których będziemy na bieżąco informować na naszym blogu. Miłego weekendu!
Napisane przez Olga Gołąb, AdWords Account Associate
Bezpłatne szkolenie internetowe "Zdobywanie klientów z programem Google AdWords"
środa, 19 stycznia 2011
Jeżeli pracujecie na co dzień w agencji reklamowej i zastanawiacie się, jaki jest najbardziej efektywny sposób pozyskiwania nowych klientów z programem AdWords - przychodzimy Wam z pomocą!
Zapraszamy Was do wzięcia udziału w naszym najnowszym szkoleniu internetowym "Zdobywanie klientów z programem Google AdWords". Dzięki niemu dowiecie się m.in. jak:
odpowiednio przygotować się do rozmowy z klientem
lepiej zrozumieć jego potrzeby biznesowe
zdefiniować cele kampanii reklamowej
przedstawić kluczowe zalety programu Google AdWords
Seminarium odbędzię się w
czwartek 20 stycznia o godz. 11
i będzie prowadzone przez specjalistów pracujących na co dzień w polskim Zespole AdWords.
Aby zarejestrować się na szkolenie, kliknijcie
tutaj
. Do usłyszenia!
P.S. Pamiętajcie, że w każdej chwili możecie bezpłatnie przystąpić do programu
Google dla agencji
i już dziś zacząć korzystać z darmowych szkoleń i materiałów promocyjnych dla klientów.
Napisane przez Olga Gołąb, AdWords Account Associate
Zarzucamy sieci! Wskazówki reklamowe dla sieci reklamowej Google, cz. 2
środa, 19 stycznia 2011
W poprzednim
poście
przedstawiliśmy szereg wskazówek, które ułatwią tworzenie i optymalizację pierwszych kampanii w sieci reklamowej Google. Dzisiaj chcemy Wam przedstawić dodatkowe porady, które mogą poprawić skuteczność reklam w sieci reklamowej. Dajcie się złapać!
1. Wykorzystanie
koła informacji
Koło informacji to proste narzędzie ułatwiające analizę tematów i wyrażeń związanych z interesującym nas zapytaniem. Można go używać do generowania propozycji rozszerzających kampanie poprzez dodawanie grup reklam dotyczących nowej, powiązanej tematyki. Aby wyświetlić koło informacji, należy kliknąć menu rozwijane „Więcej narzędzi” na stronie wyników wyszukiwania Google.
Poniżej przedstawiono, w jaki sposób koło informacji może pomóc reklamodawcy oferującemu artykuły dla kotów:
Początkowe zapytanie „koty” jest związane z zapytaniem „rasy kotów”:
Zapytanie to można od razu wykorzystać jako temat nowej grupy reklam. Lista słów kluczowych może obejmować zarówno wyrażenia ogólne (rasy kotów, kot rasowy), jak określone rasy (perskie, syjamskie itp.).
Warto również zwrócić uwagę na wyniki wyszukiwania po prawej stronie. Są one aktualizowane po każdym kliknięciu nowego tematu:
Na podstawie tych wyników można także wyszukiwać nowe witryny, które można dodać jako dodatkowe miejsca docelowe.
2. Propozycje miejsc docelowych za pomocą usługi Analytics
W przypadku śledzenia witryny za pomocą usługi
Google Analytics
można użyć kategorii danych „Witryny odsyłające” (w sekcji „Źródła odwiedzin”), aby określić strony internetowe kierujące użytkowników do witryny reklamodawcy.
Użytkownicy klikają link umieszczony na stronie odsyłającej i prowadzący do witryny reklamodawcy. Treść strony odsyłającej jest najprawdopodobniej powiązana z treścią strony reklamodawcy, a użytkownicy odwiedzający tę stronę są zainteresowani jej treścią i potencjalnie także oferowanymi w niej produktami i usługami. Z tego względu można określić źródła ruchu, które mogą stać się interesującymi miejscami docelowymi dla reklam w sieci reklamowej.
3. Tworzenie miejsc docelowych za pomocą narzędzia Ad Planner
Za pomocą narzędzia
Double Click Ad Planner
można zbierać statystyki ruchu w witrynie z całego internetu i filtrować dane według lokalizacji, języka, informacji demograficznych, zainteresowań itp. Ad Planner jest zatem interesującym narzędziem do tworzenia list miejsc docelowych dla kampanii w sieci reklamowej Google. Pomaga także w identyfikowaniu stron atrakcyjnych dla odbiorców docelowych lub witryn, na których reklamy będą docierały do dużej liczby użytkowników.
Mamy nadzieję, że narzędzia te będą przydatne i pomogą w tworzeniu i rozszerzaniu kampanii w sieci reklamowej.
Napisane przez Kama Jaskólska, AdWords Account Associate
Gościmy najlepszych po raz kolejny
wtorek, 18 stycznia 2011
W zeszłym roku
pisaliśmy
o zwycięstwie polskiej drużyny studentów (w składzie Barbara Feliszek, Aleksandra Puchta, Antoni Rościszewski, Piotr Miąskiewicz, Marek Pyra, z opiekunem naukowym Marcinem Dudkiem) w konkursie Google Online Marketing Challenge w regionie EMEA. Zespół zawitał do naszej europejskiej siedziby w Dublinie, by podzielić się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu kampanii AdWords oraz zapoznać się bliżej z atmosferą pracy w Google.
Zachęcamy Was do zapoznania się z przygotowaną przez nich relacją z pobytu oraz z odpowiedziami na Wasze pytania, które pozostawiliście w komentarzach do
wywiadu
z laureatami konkursu.
Witamy w Dublinie!
„Pomimo dość chłodnej temperatury w Dublinie, zostaliśmy bardzo ciepło przywitani przez Alex'a Gibelalde (Product Marketing Manager Google), koordynatora konkursu Google Online Marketing Challenge. Podczas jednodniowej wizyty w siedzibie firmy mieliśmy okazję zwiedzić futurystyczne biuro oraz podpatrzeć jak pracują najlepsi z najlepszych, czyli Googlersi. Panująca w biurze atmosfera była jedyną w swoim rodzaju, a na każdym kroku wyczuwalne było kreatywne napięcie. Byliśmy pod wielkim wrażeniem kultury organizacyjnej i przyjaznej atmosfery w biurze w Dublinie. Dodatkowo poznaliśmy kilkoro pracowników, którzy zdradzili nam swój przepis na karierę w Google. Po bardzo ciekawym dniu spędzonym w siedzibie firmy mogliśmy rozkoszować się prawdziwym irlandzkim przysmakiem, Guinessem.”
Kto pyta nie błądzi
Która część pracy związanej z kampanią sprawiła Wam najwięcej trudności?
Paradoksalnie, niezwykle trudnym zadaniem był wybór odpowiedniego biznesu, którego musieliśmy dokonać jeszcze przed rozpoczęciem kampanii. Konieczne było rozważenie wielu czynników, które mogły później wpłynąć na powodzenie kampanii. Zwracaliśmy uwagę przede wszystkim na ofertę firmy, specyfikę danej branży (istotnym czynnikiem było to, czy firma działa lokalnie czy też w skali kraju), funkcjonalność i wygląd strony internetowej oraz stopień zaangażowania we współpracę osób z danej firmy. Konieczne było także przeprowadzenie wstępnej analizy konkurencji, zwłaszcza pod kątem reklam w systemie AdWords, pozwalające na określenie możliwości efektywnego wykorzystania przydzielonego budżetu.
Ostatecznie zdecydowaliśmy się na wybór szkoły tańca z uwagi na popularność samego tańca oraz bogatą ofertę szkoły, która dawała niezliczone możliwości przy tworzeniu poszczególnych kampanii, struktury konta, ale również pojedynczych kreacji.
W trakcie trwania samej kampanii, mimo przeprowadzonych wcześniej badań ilościowych dotyczących rynku tańca w Warszawie, mieliśmy trudności z określeniem optymalnej struktury konta. Przy danym budżecie konieczne było bardzo przemyślane dobranie kampanii pod względem reklamowanego rodzaju tańca oraz grupy docelowej.
Ostatecznie zdecydowaliśmy się na ryzykowne podejście, w którym pierwszy tydzień przeznaczyliśmy na uzyskanie danych rynkowych na temat wszelkich możliwych kampanii i grup reklam. Pozwoliło nam to następnie stworzyć najbardziej optymalną strukturę konta oraz budżetu.
Jaką strategię cenową przyjęliście?
Ze względu na niewielki budżet kampanii (200$), nasz zespół zdecydował się na wybór ręcznego określenia ceny ofertowej za kliknięcie w reklamę (CPC). Staraliśmy się dążyć do osiągnięcia docelowego CPC określonego w raporcie sporządzonym przed kampanią, a w przypadku niektórych grup reklam udało nam się wypracować CPC niższy od założonego.
Jedną z metod optymalizacji była minimalizacja kosztu kliknięcia (CPC) polegająca na dążeniu do uzyskania 2 i 3 pozycji w wynikach wyszukiwania - znacznie tańszych niż pozycja 1, a zapewniających podobne rezultaty w zakresie klikalności (CTR). Dzięki temu osiągaliśmy wielokrotnie niższe wartości CPC przy lepszych efektach sprzedażowych.
Dodatkowo w czasie pierwszego tygodnia kampanii staraliśmy się określić optymalne poziomy CPC na podstawie kilkudniowych doświadczeń w różnych porach dnia, jednocześnie na bieżąco zwiększając atrakcyjność naszych reklam dla odbiorcy. Analizowaliśmy również każde słowo kluczowe pod kątem stawek oferowanych przez innych reklamodawców i zachowań internautów na stronie.
Nasz dzienny budżet (ok. 10$) rozłożony był na pory dnia według kryteriów określonych na podstawie badań ilościowych przeprowadzonych przed uruchomieniem kampanii.
Głównym celem kampanii była maksymalizacja zwrotu z inwestycji (ROI). W tym celu na bieżąco monitorowaliśmy CTR, którego zwiększenie implikowało zwiększenie
Wyniku Jakości
reklamy i tym samym wpływało na zmniejszenie CPC.
Jednocześnie kontrolowaliśmy konwersję, starając się dokładnie i indywidualnie zanalizować za pomocą Google Analytics i wewnętrznych narzędzi analitycznych Google AdWords każdą z nich.
Napisane przez naszych gości - laureatów konkursu Google Online Marketing Challenge
Jeszcze łatwiejsze kierowanie kontekstowe kampanii graficznych
poniedziałek, 17 stycznia 2011
W tym tygodniu udostępniamy narzędzie ułatwiające docieranie do klientów, którzy spędzają czas w milionach witryn należących do
sieci reklamowej Google
:
Narzędzie kierowania kontekstowego
.
Jak już pewnie wiecie,
kierowanie kontekstowe
pomaga w docieraniu do potencjalnych klientów w czasie, gdy przeglądają strony internetowe dotyczące odpowiednich produktów lub usług. Obecnie przy użyciu tego narzędzia możecie łatwiej i szybciej tworzyć kampanie kierowane kontekstowo, uzyskując wzrost liczby kliknięć i konwersji.
Do czego służy Narzędzie kierowania kontekstowego?
Narzędzie to automatycznie generuje listy słów kluczowych na potrzeby kampanii w sieci reklamowej. Listy te służą do wyświetlania reklam na trafnych stronach internetowych należących do sieci reklamowej Google. Listy słów kluczowych o wąskiej tematyce stanowią podstawę kierowania kontekstowego, a dzięki Narzędziu kierowania kontekstowego nie trzeba już tworzyć ich własnoręcznie. W ciągu kilku minut możecie opracować dziesiątki, a nawet setki list słów kluczowych, zwiększając skuteczność danej kampanii przy jednoczesnym zapewnieniu dokładnego kierowania reklam. Oznacza to, że możecie w krótkim czasie zwiększyć liczbę kliknięć i konwersji odnotowywanych w ramach kampanii.
Jak z niego korzystać?
Załóżmy, że zajmujecie się sprzedażą sprzętu piłkarskiego.Do tej pory należało utworzyć osobne grupy reklam dla każdej z linii produktów, np.
sprzęt piłkarski, piłki futbolowe, korki piłkarskie
itd. Korzystając z Narzędzia kierowania kontekstowego, wystarczy wprowadzić w polu wyszukiwania każdą kategorię produktów, a wygeneruje ono automatycznie listę słów kluczowych o wąskiej tematyce. Na przykład po wprowadzeniu w tym narzędziu wyrażenia
sprzęt piłkarski
otrzymacie bardziej szczegółowe grupy reklam, jak chociażby
sprzęt piłkarski stroje, sprzęt buty piłkarskie
itd.
Nowe grupy reklam mogą przyczynić się do wzrostu natężenia ruchu w witrynie i zwiększenia sprzedaży, ale niekoniecznie przychodzą do głowy, gdy tworzy się kampanię ręcznie. Oprócz nowych grup reklam narzędzie to podaje zalecane stawki i
przewidywane miejsca docelowe
, aby wskazać rodzaje witryn w sieci reklamowej, w jakich mogą pojawić się Wasze reklamy.
Narzędzia kierowania kontekstowego mogli dotąd używać tylko reklamodawcy korzystający z
Edytora AdWords
. Od bieżącego tygodnia wszyscy reklamodawcy zyskają do niego dostęp na karcie Możliwości w koncie AdWords. Edytor AdWords jest nadal niezbędny do wdrażania grup reklam na koncie, ale ograniczenie to wkrótce zniknie i w najbliższych tygodniach stanie się możliwe wprowadzanie nowych grup reklam bezpośrednio do konta AdWords.
Więcej informacji na temat korzystania z Narzędzia kierowania kontekstowego możecie znaleźć w
Centrum pomocy AdWords
. Mamy nadzieję, że narzędzie to będzie ułatwiać i przyspieszać osiąganie celów stawianych kampaniom prowadzonym w sieci reklamowej. Powodzenia!
Napisane przez Agnieszka Kiona, AdWords Account Strategist
Dodatkowe informacje na temat współpracy między naszymi partnerami a reklamodawcami
czwartek, 13 stycznia 2011
Podczas spotkań z naszymi partnerami w ramach Internetowej Rewolucji, rozmawialiśmy na temat nadchodzących zmian w sposobie dostarczania klientom raportów i informacji na temat programu AdWords. Począwszy od lutego 2011 r. wszyscy reklamodawcy będą mieli wgląd w informacje na temat tego, jaka część ich budżetu reklamowego została wydana w programie AdWords (koszt), ile razy zostały wyświetlone ich reklamy (wyświetlenia) oraz ile razy użytkownicy kliknęli ich reklamy (kliknięcia). Większość naszych partnerów zewnętrznych już oferuje podstawowe usługi raportowania. Dla tych, którzy wciąż się przygotowują do spełnienia tych nowych wymogów, zamieściliśmy proste wytyczne i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w naszym
Centrum pomocy
.
Według opinii otrzymanych od naszych partnerów zewnętrznych i reklamodawców, istnieje wśród reklamodawców duże zapotrzebowanie na informacje dotyczące warunków usług oferowanych przez partnerów zewnętrznych oraz sposobów powiadamiania pracowników Google o naruszeniach naszych zasad. Z tego względu utworzyliśmy
dokument
z tymi informacjami dla wszystkich reklamodawców.
Uważamy, że takie informacje na temat partnerów zewnętrznych są szczególnie istotne dla reklamodawców dysponujących małym lub średnim budżetem, którzy mogą posiadać mniejsze zasoby i doświadczenie niż więksi reklamodawcy. Partnerzy zewnętrzni, których co najmniej 80% klientów wydaje na program AdWords mniej niż 1000 USD (lub równowartość w walucie miejscowej) w ciągu miesiąca, muszą udostępnić ten dokument swoim klientom. Więcej informacji na temat spełnienia tego wymogu znajduje się w naszym
Centrum pomocy
.
Wierzymy, że nowe wymogi sprawią, że każdy reklamodawca pracujący z partnerem zewnętrznym będzie znał jego wartość, a także korzyści odnoszone dzięki programowi AdWords.
Napisane przez Jason Shafton, Zespół Google AdWords
Listy wykluczających słów kluczowych
wtorek, 11 stycznia 2011
Wykluczające słowa kluczowe
są doskonałym sposobem na precyzowanie list słów kluczowych i odfiltrowanie niechcianych wyświetleń w kampaniach.
Wykluczając określone wyrażenia
, które nie są trafne względem usług oferowanych w witrynie, możecie poprawić trafność reklam oraz zwrot z inwestycji.
Obok odfiltrowania określonych wyrażeń w kontekście jednej grupy reklam lub kampanii wielu z Was korzysta także z zestawów podstawowych wykluczających słów kluczowych w kilku kampaniach jednocześnie. Przykładami takich wyrażeń mogą być słowa „bezpłatny” lub „okres próbny”, które nie są zbyt obiecujące w kontekście sprzedaży. Takie wykluczające słowa kluczowe nie wymagają szczegółowego zarządzania na poziomie kampanii i wielu z Was sygnalizowało potrzebę stworzenia bardziej skalowalne narzędzia do zarządzania takimi ogólnymi zestawami terminów.
Z przyjemnością udostępniamy nowy sposób zarządzania wykluczającymi słowami kluczowymi w wielu kampaniach:
listy wykluczających słów kluczowych
. Dzięki nim reklamodawca może zarządzać grupą wykluczających słów kluczowych za pomocą
Panelu sterowania i biblioteki
w koncie i łączyć je z wieloma kampaniami.
Załóżmy na przykład, że macie zestaw wykluczających słów kluczowych, które zawsze dodajecie do każdej kampanii w sieci wyszukiwania. Do tej pory trzeba było kopiować je do każdej kampanii w sieci wyszukiwania tworzonej w koncie. Teraz za pomocą wspólnych list można łatwo utworzyć jedną listę wykluczających słów kluczowych i połączyć ją z każdą kampanią w sieci wyszukiwania. Aby dodać nowe wykluczające słowo kluczowe do wszystkich kampanii, wystarczy dodać je do listy, a zostanie ono automatycznie umieszczone we wszystkich kampaniach. Tak samo w przypadku tworzenia nowych kampanii wystarczy dodać listę wykluczających słów kluczowych, aby wykluczyć wszystkie odpowiednie wyrażenia za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
Więcej informacji na temat tworzenia list wykluczających słów kluczowych można znaleźć w
Centrum pomocy
.
Napisane przez Agnieszka Kiona, AdWords Account Strategist
Pomóż swojej firmie na zagranicznych rynkach
poniedziałek, 10 stycznia 2011
Post ukazał się wcześniej na
blogu Google Polska
Wyobraźcie sobie, że macie firmę krawiecką w Bangkoku i sprzedajecie garnitury szyte na miarę turystom odwiedzającym Tajlandię. Uruchamiacie stronę internetową i okazuje się, że większość użytkowników pochodzi z zagranicy. Jak odpowiadacie na to międzynarodowe zainteresowanie?
Mali i duzi przedsiębiorcy chcący rozwijać się zagranicą trafiają na wiele przeszkód. Po pierwsze, muszą znaleźć odpowiednie rynki zainteresowane ich produktami i usługami. Następnie, muszą przygotować odpowiednie wersje językowe stron internetowych i kampanii reklamowych. Wreszcie, co chyba najważniejsze, muszą dotrzeć do nowych konsumentów, którzy być może są zainteresowani ich produktami i usługami.
Uruchomiliśmy specjalny serwis internetowy, by firmy mogły pokonać te przeszkody i rozwijać się zagranicą. Witryna
Reklama na rynkach zagranicznych
, pomaga znaleźć kraje, gdzie produkty i usługi cieszą się zainteresowaniem. Przedsiębiorcy znajdą tam szereg narzędzi od służących do przetłumaczenia strony internetowej po odnajdowanie nowych klientów. Na przykład
Narzędzie analizy rynków
pomoże Wam znaleźć odpowiedzieć na pytanie: kim są moi potencjalni klienci z zagranicy? Wystarczy, że podacie słowa kluczowe opisujące oferowane przez Waszą firmę produkty i usługi, a następnie wybierzecie region, w którym chcielibyście rozpocząć działalność. Narzędzie analizy rynków automatycznie tłumaczy podane słowa kluczowe na jeden z 56 języków używany w wybranym regionie. Następnie podaje ranking lokalizacji oparty na takich czynnikach jak lokalny potencjał w wyszukiwarce, proponowana stawka za kliknięcie i konkurencja na każde z proponowanych słów kluczowych.
Google pomógł już wielu firmom znaleźć klientów z rynków zagranicznych. Wśród nich znalazły się m.in.
przedsiębiorstwo z Libanu
tworzące i układające mozaiki,
firma z Sydney
robiąca buty na zamówienie, czy…
pensjonat nad polskim morzem
. Mamy nadzieję, że nowe narzędzia pozwolą przedsiębiorcom na międzynarodowy rozwój. W internecie jest już ponad 1,9 miliarda konsumentów, warto, żeby docierały do nich także polskie firmy.
Napisane przez Srinidhi Viswanatha, Global Advertisers team, adaptacja: Piotr Zalewski, Communications & Public Affairs Associate
Więcej niż Centrum raportów: wyświetlanie wyszukiwanych haseł
wtorek, 4 stycznia 2011
Niedawno zaczęliśmy
omawiać
raporty dostępne w Centrum raportów i ich lokalizację na karcie Kampanie. Powiedzieliśmy, jak korzystać z filtrów, opcji zakresu dat oraz włączania/wyłączania kolumn podczas wpisywania parametrów raportów.
W ostatniej części poprzedniego postu zadaliśmy pracę domową polegającą na odnalezieniu karty, na której włącza się kolumnę „Szac. stawka za pierwszą stronę”. Z pewnością wielu z Was je odnalazło, ale na wszelki wypadek podajemy rozwiązanie: minimalna stawka za wyświetlenie reklamy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania zostanie wyświetlona po kliknięciu przycisku Kolumny na karcie Słowa kluczowe:
Skoro mamy już otwartą kartę Słowa kluczowe, przyjrzyjmy się naprawdę ważnemu raportowi, do którego warto zaglądać co tydzień:
Wyświetl wyszukiwane hasła -> Wszystkie
. Na początku przypomnę, że poniższe informacje dotyczą tylko Wyszukiwarki Google, a nie sieci reklamowej Google.
Typ dopasowania zapytania
Zacznijmy od omówienia kilku kluczowych pojęć. Nawet początkujący reklamodawcy AdWords wiedzą, że podczas dodawania słowa kluczowego do grupy reklam dokonujemy wyboru spośród czterech
typów dopasowania
. Typ dopasowania odpowiada za to, kiedy wyświetlana jest reklama, np. na stronie wyników wyszukiwania wyszukiwarki Google.
Jeżeli nie wybierzemy dopasowania ścisłego, wyświetlenie reklamy mogą spowodować różne wyszukiwane wyrażenia: jeżeli użyjemy słowa kluczowego „wiązanki kwiatowe” w dopasowaniu do wyrażenia, reklama może zostać wyświetlona po wpisaniu wyrażenia „tanie wiązanki kwiatowe”.
Spójrzmy na inny typ dopasowania słowa kluczowego,
dopasowanie do zapytania
. Nie jest to taki sam typ dopasowania, jaki wybieramy podczas dodawania słowa kluczowego. Ten typ dopasowania
mówi nam, jak ściśle będzie dopasowane nasze wyrażenie do zapytania wpisanego przez użytkownika w polu wyszukiwania
.
Nawiązując do powyższego przykładu – jeżeli w grupie reklam mamy słowo kluczowe „wiązanki kwiatowe”, a użytkownik wpisze w polu wyszukiwania wyrażenie wiązanki kwiatowe (z zachowaniem kolejności słów), wtedy typ dopasowania zapytania będzie dopasowaniem ścisłym! Gdy użytkownicy szukają wyrażenia tanie wiązanki kwiatowe, typ dopasowania zapytania to dopasowanie do wyrażenia. W zarządzaniu kampaniami AdWords wyróżniamy
dwa różne rodzaje dopasowania słowa kluczowego: jedno ustawiane na karcie Słowa kluczowe
oraz
powiązanie tego ustawienia ze zwyczajami wyszukiwania użytkowników
.
Dlaczego powinno to nas interesować? Dlaczego trzeba znać oba pojęcia i w jaki sposób dotyczą one reklamodawców? Zanim odpowiem, wprowadzę jeszcze jedno pojęcie.
Wynik Jakości, sposób na obniżenie kosztów
Reklamodawcy często chcą na siłę poprawić pozycję swoich reklam, podnosząc stawki (
CPC, koszt kliknięcia
). Należy jednak zrozumieć metodę, według której system wyznacza pozycje reklam: jest to
ranking reklam, wynikający z połączenia stawki CPC i Wyniku Jakości słowa kluczowego
.
Wynik Jakości można sobie wyobrazić jako dziesięciostopniową skalę, która przedstawia jakość danego słowa kluczowego z punktu widzenia zarówno reklamodawców, jak i użytkowników. W tej skali 10 oznacza świetny wynik, a 1 – wynik bardzo zły.
Porządek wyświetlania reklam jest określany
nie tylko według stawki CPC, ale również według rankingu reklamy. Spójrzmy na prosty przykład. Dwóch reklamodawców, Piotr i Paweł, mają reklamy ze słowem kluczowym „wiązanki kwiatowe” (te imiona mogą brzmieć dość pospolicie, ale nadadzą naszej scence więcej prawdopodobieństwa...). Stawka Piotra wynosi 0,45 PLN, a Pawła 0,30 PLN. Gdyby liczyła się tylko kwota stawki, reklama Piotra zostałaby wyświetlona na pierwszej pozycji, a Pawła na drugiej.
Jeżeli weźmiemy jednak pod uwagę, że Wynik Jakości Pawła wynosi 10, a Piotra 6, ranking reklamy Pawła wyniesie 0,30 x 10 = 3, a Piotra 0,45 x 6 = 2,7. Widzimy już, że zamienili się miejscami. Paweł, który zaczynał z niższą stawką, uzyskał lepszą pozycję ze względu na wyższy Wynik Jakości.
Zobaczmy,
ile nasi reklamodawcy płacą za kliknięcia swoich reklam
: dokładnie taką kwotę, jaka jest potrzebna do przebicia kolejnego reklamodawcy, zaokrągloną do jednego grosza. Wyraźmy to w sposób bardziej matematyczny:
Rzeczywisty CPC Pawła x Wynik Jakości Pawła = proponowany CPC Piotra x Wynik Jakości Piotra
A teraz z liczbami: rzeczywisty CPC Pawła = (0,45 x 6) / 10 =
0,27 PLN
.
Paweł nie tylko
zaproponował mniej niż Piotr, ale płaci jeszcze niższą kwotę od proponowanej
, ponieważ jakość jego reklamy jest lepsza niż reklamy Piotra!
Na naszym blogu znajdziecie
post
oraz
filmik
dotyczący wyliczania Wyniku Jakości, więc nie będziemy się tutaj zagłębiać w szczegóły, chcę jednak podkreślić cytat, który pozwala zrozumieć logikę, która kryje się za opisanym powyżej pojęciem:
„Poprzedni współczynnik klikalności (CTR) słowa kluczowego w wyszukiwaniach w dopasowaniu ścisłym”
W powyższym zdaniu wyrażenie „wyszukiwania w dopasowaniu ścisłym” odnoszą się do
typu dopasowania zapytania
, a nie do ustawionego przez nas typu dopasowania słowa kluczowego. Aby podnieść Wynik Jakości, nie wystarczy używać słów kluczowych o wysokim współczynniku klikalności (CTR), ważne jest również,
aby używać w grupach reklam dokładnie takich samych słów kluczowych, jakie w polu wyszukiwania wpisują użytkownicy!
Nawet jeśli CTR słowa kluczowego „wiązanki kwiatowe” będzie wysoki, użytkownicy mogą częściej wyszukiwać wyrażenie „tanie wiązanki kwiatowe”, a my skorzystamy z tego tylko w przypadku, gdy takie słowo kluczowe znajdzie się w naszej grupie reklam!
Wyświetlanie zapytań pomaga w zidentyfikowaniu tych słów kluczowych
.
Wyświetlanie raportu
W Centrum raportów ten raport nosił nazwę „Skuteczność wyszukiwanych haseł”. Teraz można go znaleźć na karcie Słowa kluczowe. Na początku każdego wiersza znajduje się tam pole wyboru. Należy wybrać słowa kluczowe, które odzwierciedlają terminy wyszukiwane przez użytkowników w czasie, gdy wyświetlone były nasze reklamy i użytkownicy je kliknęli.
Kliknij przycisk
Zobacz wyszukiwane hasła...
znajdujący się nad tabelą:
Wyświetlona tabela zawiera listę i statystyki słów kluczowych wpisanych przez użytkowników, wraz z typem dopasowania zapytania opisanym powyżej:
Według powyższej tabeli użytkownicy wyszukiwali przede wszystkim hasło podane przeze mnie na liście słów kluczowych. Kilka razy reklama została kliknięta, gdy była wyświetlona po wpisaniu mojego słowa kluczowego w powiązaniu z innymi słowami.
Jeżeli kolumna „Typ dopasowania” pokazuje dopasowanie przybliżone lub do wyrażenia, a słowa kluczowe mają dużo wyświetleń i dobry CTR, powinniśmy je dodać do grupy reklam: w tym celu należy kliknąć pole wyboru na początku wiersza i kliknąć przycisk
Dodaj jako słowo kluczowe
, znajdujący się nad listą:
W powyższym oknie możemy zmienić typ dopasowania i stawkę CPC nowego słowa kluczowego oraz określić jego niepowtarzalny docelowy adres URL, jeżeli jest to konieczne.
W raporcie mogą się również pojawić wiersze, które nie są nam potrzebne. Jeżeli na przykład lista zawiera termin „wiązanki kwiatowe gratis”, należy wybrać pole na początku wiersza i kliknąć przycisk
Dodaj jako wykluczające słowo kluczowe
, znajdujący się nad listą.
Zawartość tabeli można pobrać w wielu formatach. Można również ustalić harmonogram raportu – omówię to szczegółowo później.
To ważne dane, ale jest coś jeszcze
Chociaż obniżanie kosztu kliknięć jest ważne dla nas wszystkich, chcę Was ostrzec przed koncentrowaniem się wyłącznie na Wyniku Jakości. Z jednej strony, jak powiedzieliśmy we wprowadzeniu, musimy skupić się na naszych celach: jeżeli liczy się liczba wyświetleń, a budżet pozwala na droższe kliknięcia, niekoniecznie powinien nas martwić Wynik Jakości na poziomie 6. Z drugiej strony, jeżeli interesują nas koszty, powinniśmy zwrócić uwagę właśnie na nie.
Dzisiejsza praca domowa nie jest związana z wyszukiwaniem: przyjrzyjcie się wyszukiwanym hasłom odpowiadającym Waszym słowom kluczowym i dodajcie najskuteczniejsze wiersze do Waszych grup reklam! Powinniście zwrócić uwagę na ustawienie właściwego zakresu dat i, w razie potrzeby, zastosować bardziej szczegółowe filtry, jak to zostało opisane w poprzednim poście.
Napisane przez Gabor Petlyanszki, Zespół Google AdWords
Etykiety
AdSense
10
AdWords dla początkujących
21
aktualizacje
41
Analytics
19
aplikacja
2
Aplikacje mobilne
10
Budżet
1
CPE
1
Edytor AdWords
2
Eksperymenty
1
Forum pomocy AdWords
19
Gmail
2
Google +
3
Google Analytics
2
Google dla agencji
30
Google Partners
1
Google Zakupy
2
GSP
1
I/O
1
Inne
86
Internetowa Rewolucja
3
Kampania produktowa
5
kampanie rozszerzone
25
Klinika AdWords
2
Komórki
2
Lightbox
1
Merchant Center
5
Mity AdWords
9
mobile
2
Narzędzia
88
opinie konsumenckie
1
Optymalizacja
128
Optymalizacja dla początkujących
10
Płatności
2
Porady ekspertów
7
Projektowanie witryn
10
Raportowanie i analizy
6
Reklama dynamiczna
1
Reklama mobilna
9
Reklama na portalu YouTube
12
Reklama wideo
3
Reklamy na telefon komórkowy
36
reklamy z listą produktów
9
Remarketing
9
Remarketing dynamiczny
1
rozszerzenia reklam
1
Sieć partnerska
15
Sieć reklamowa
49
Strategie ustalania stawek
2
Szkolenia
10
Szkolenia internetowe
25
Śledzenie konwersji
11
Zaawansowany remarketing
5
Zakupy Google
11
Archiwum
2017
wrz
sie
cze
maj
kwi
mar
lut
sty
2016
gru
lis
wrz
sie
lip
maj
kwi
mar
lut
sty
2015
gru
lis
paź
wrz
sie
lip
cze
maj
kwi
mar
lut
2014
gru
lis
paź
sie
lip
cze
maj
kwi
mar
lut
sty
2013
gru
lis
paź
wrz
sie
lip
cze
maj
kwi
mar
lut
sty
2012
gru
lis
wrz
sie
lip
cze
maj
kwi
mar
lut
sty
2011
gru
lis
paź
wrz
sie
lip
cze
maj
kwi
mar
lut
sty
2010
gru
lis
paź
wrz
sie
lip
cze
maj
kwi
mar
lut
Feed
Przydatne linki
Google Moja Firma
Google Merchant Center
Google Partners
Google Analytics
Google Apps for Work
Think with Google
Potrzebujesz pomocy?
Forum Reklamodawców Google
Centrum Pomocy AdWords
Centrum Pomocy Merchant Center
Centrum Pomocy Analytics
Skontaktuj się z nami
Wyraź opinię na naszych
forach produktowych
.